Johnny Rahaket

"Ik heb mij altijd uitermate geïnteresseerd in hoe minderheden waar ook ter wereld zich muzikaal uiten".

Achteraf gezien kwamen de muzikale momenten die het meeste indruk op mij hebben gemaakt bijna altijd als terloops voorbij: bij zingende vrienden aan een Moskovitische keukentafel; bij zingende kinderen wachtend op een bus in Kirgizië; bij straat muzikanten in In-Salah, (Algerijnse Sahara); bij zingende vrouwen in een prau op de Kei-eilanden, (Molukken); bij kerkgangers in Cameroun; bij musicerende Basken in Irun (Spaans Baskenland), bij houthakkers in Tsjechië, bij feestende bouwvakkers in Groesbeek en niet te vergeten bij mijn beide viool leraren. Gewoon, tijdens een les.

De boven beschreven momenten hebben diepe sporen achtergelaten in mijn muzikale bewustzijn. Misschien omdat het voor mij uitingen van emoties waren zonder ook maar de minste opsmuk; volkomen eerlijk, niet beddoeld voor een publiek.

Een onstuitbare drang om het waargenomene te reproduceren bracht me tot het opnieuw bewerken en spelen van muziek uit de meest uiteenlopende plekken op de wereld. Een onbevangen omgang tussen het oude en het nieuwe, waaraan altijd een moment van ontroering ten gronslag lag en steeds met groot respect voor de bron. Wat me daarbij erg verbaasde en nog steeds verbaasd is dat heel veel mensen, waar ook ter wereld datgene wat hen het meest dierbaar en het meest eigen toeschijnt (hun eigen emotie's, en dat wat ze hun eigen cultuur noemen) allen op dezelfde manier uitdrukken; namelijk met subdominant, dominant en tonika.

“Het lijkt erop dat er meer overeenkomsten dan verschillen tussen culturen zijn en dat vind ik, in deze bizarre tijd, een troostrijke gedachte”.

Ik maakte met verschillende gezelschappen tournee's naar o.a. de Sowjet Unie, Centraal Azië, India, China, de Verenigde Staten, de Nederlandse Antillen, Indonesië, Polen, Spanje en Irak.



Afspelen

Johnny Rahaket

Docent
Vondelstraat 16
6512BG Nijmegen

m. 06-51690309
@. johnnyrahaket@gmail.com
w.